S cieľom uľahčiť používateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Kliknutím na tlačidlo "OK" súhlasíte s použitím preferenčných, štatistických aj marketingových cookies pre nás aj našich partnerov. Funkčné cookies sú v rámci zachovania funkčnosti webu používané počas celej doby prehliadania webom. Podrobné informácie a nastavenia ku cookies nájdete tu.

eshop : tel.: 0917 535 333  pondelok - piatok : 8:00 - 16:30, predajňa v Bratislave dňa 26.4.2024 bude ZATVORENÁ

TOPlist

 

[Most Recent Quotes from www.kitco.com]

[Most Recent Quotes from www.kitco.com]

KONTAKTY

EURONUMIS s.r.o.
Republiky 1051/12
01001 Žilina
tel: 0917 535 333
eshop(a)numis.sk
Predajňa: Republiky 1051/12, Žilina
Predajňa: Miletičova 68, Bratislava

Úvod » EUROMINCE » 5 euro 2020 Lotyšsko PROOF Modernizmus


        

5 euro 2020 Lotyšsko PROOF Modernizmus

Modernizmus v Lotyšsku. 60. roky 20. storočia

v ponuke

 


0x
Číslo produktu: LV2005EUMPP
Nominál: 5 euro
Emisia / Issue: 2020
Kvalita / Quality: PROOF
Váha: 26,25 g
Priemer: 32x32 mm
Material: Ag 925/1000
Náklad: 3 000 ks
Balenie: Minca v kapsli, certifikát, etua
Cena bez DPH : 66,58 €
Cena s DPH (20 %):
79,90 €

do košíka:
  ks  

Kompletné špecifikácie

Averz: Fragmenty grafického návrhu sady papierenského papiera (1968; motív koňa) vytvoreného Uldisom Razumsom a grafického motívu z obalu nahrávky „Džeza festivāls 68“ (Jazz Festival 68; 1968) vytvorenej Gunārsom Kirkeom boli s polevou v troch rôznych úrovniach intenzity a pozlátenými detailmi motívov. Nápis LATVIJA je umiestnený vertikálne vľavo hore na lícnej strane, zatiaľ čo rok 2020 je vpísaný vpravo hore.

Reverz: Fragment výzdoby kávovej súpravy „Saulīte“ (Slnko; 1964–1970), ktorú navrhla Zina Ulste, a fragment modrotlače obytnej budovy v Brīvības iela 313, Riga, ktorú vyvinuli Marta Zigrīda Staņa, Imants Jākobsons a Harolds Kanders sa vyznačuje polevou v dvoch rôznych úrovniach intenzity a pozlátenými detailmi motívov. Nápis 5 euro je umiestnený vertikálne v dvoch radoch pozdĺž pravého okraja rubu od stredu nahor.

Šesťdesiate roky. Je to ako heslo, ktoré nám umožňuje začať rozhovor o kriticky dôležitom desaťročí v západných kultúrach 20. storočia, tj o čase, ktorý udáva tón toho, čo nazývame moderný životný štýl. Každý z nás má nejaké asociácie, či už hudbu The Beatles alebo človeka vo vesmíre, slobodu hippies alebo minisukní, ale predovšetkým - sľubný pocit, že budúcnosť prinesie zvyšujúcu sa intenzitu života a blahobytu.

Počas studenej vojny boli hranice západného a východného bloku prísne udržiavané. Strážili ich mytológiou jadrovej vojnovej hrozby, rovnako kultivovanou na oboch stranách železnej opony. V tom čase bolo Lotyšsko na východnej strane múru. Tu bolo možné zmenu ideálov formovaných novou generáciou vycítiť iba nepriamo, keď boli zaznamenané niektoré signály prelomené cez ideovú stenu. „A potom prišli šesťdesiate roky“ - táto fráza sa zvyčajne týka procesov destalinizácie a liberalizácie režimu v ZSSR. V boji o moc si v júni 1957 Nikita Chruščov (1894–1971) udržal pozíciu prvého tajomníka Komunistickej strany ZSSR a nastúpila takzvaná Chruščovova operácia.

Celkovo sa nič nezmenilo; na preukázanie výhod sovietskeho režimu oproti kapitalizmu sa však ZSSR zameral nielen na vojenský a ťažký priemysel, ale začal intenzívne rozvíjať aj ľahký a potravinársky priemysel. Zmeny životného štýlu preto možno vidieť aj v každodennom živote ľudí. Mierne zdvihnutie železnej opony bolo jednou z úprav predchádzajúceho ideologického kurzu. Obdobie rozmrazovania prinieslo nádej na vyšší stupeň slobody a tiež blahobytu, zatiaľ čo kultúra zaznamenala takmer revolúciu - oficiálny dogmatický naturalizmus Stalinových čias bol odmietnutý.

Umelecké formy vytvorené slobodomyseľnými umelcami (v tom čase nazývané „formalizmus“) prekvitali a vystrašili politickú elitu. Preto sa nad výtvarným umením zachovala prísna ideologická kontrola, zatiaľ čo dekoratívne a úžitkové umenie a dizajn mohli slobodnejšie dýchať a rozvíjať sa. Práve v dizajne a architektúre našiel v týchto spoločensko-politických podmienkach najdôslednejší výraz sovietsky modernizmus. To sa týkalo aj kultúrneho priestoru sovietskeho Lotyšska.

Pravdepodobne nie je také ľahké pripustiť skutočnosť, že vzorky umeleckých, dizajnérskych a architektonických diel, ktoré vznikli v nedávnej minulosti, by už mali byť zahrnuté do rámca lotyšského kultúrneho dedičstva a registrov kultúrnych hodnôt, pričom sa uznáva schopnosť tvorivého umenia. ducha rozvíjať intelektuálne voľný priestor aj za „zatvorenými dverami“ totality. S týmto desaťročím súvisia aj ikonické artefakty porcelánového umenia, grafického dizajnu, architektúry a interiérov. Dedičstvo tohto obdobia je charakteristické svojou prechodnou povahou. Domácnosť, dizajn obalov, interiéry a dokonca aj železobetónové budovy by mohli nadobro zmiznúť; ale ďalšie generácie sa poučia zo sovietskeho modernizmu.

Na minci sú prvky z diel architektky Marty Zigrīdy Staņa (1913–1972), porcelánky Ziny Ulste (1928–2005), grafických dizajnérov Gunārsa Kirkeho (1926–1993) a Uldisa Razumsa (1944–1919). Rôzne grafické výrazové prostriedky svedčia o zjednocujúcom fenoméne modernizmu; rovnako to bol tiež spôsob, akým by sa dalo hovoriť o potenciálnej slobode v tých časoch.

Použité obrázky sú ilustračné, pre prípadné ďalšie informácie nás prosím kontaktujte.

TOP PRODUKTY

Vytvorené systémom www.webareal.sk

NzY3Y